top of page

על הכניסה למסגרות החינוכיות

פורסם לראשונה באתר מאקו

צועדים בגאווה לגן ולבית הספר

לפני כשבועיים חגגנו בגן של בתנו אלה את סיום שנת הלימודים הראשונה של חייה. קבוצה של כעשרה בני שנתיים מתוקים ונמרצים התרוצצו ברחבת הגן ואנו ההורים הנרגשים הבטנו בהם בגאווה. עבורי ועבור בן זוגי, זו לא הייתה רק ההתרגשות על הצמיחה והתפתחות הרבה שעברה על הילדה, אלא גם על ההשתלבות המוצלחת והחלקה שלנו כמשפחה חד מינית יחידה וראשונה מסוגה בגן זה.

בעוד מספר ימים תחל שנת הלימודים וכמה אלפי זוגות ויחידים של הורים מהקהילה הגאה יישלחו את ילדיהם למסגרות חינוכיות, מי לגנים ומי לבתי הספר. באופן טבעי החששות וסימני השאלה נוגעים גם באופן שבו תתקבל המשפחה השונה בתוך מסגרת שמורכבת ברובה ממשפחות קונבנציונאליות. אפילו בתל אביב, בירת הקהילה, משפחה גאה של שתי אימהות או שני אבות תימצא את עצמה בדרך כלל כיחידה בכיתה. אך האם שונות זו תיתפס כחריגות שלילית או שאולי דווקא תקבל תשומת לב חיובי ותהווה גשר ליצירת קשרים וחברויות? כיצד ניתן לסייע לילדים לחוש בטחון וקבלה בתוך המסגרת ומהי הדרך הראויה להתמודד עם גילויים של הומופוביה מצד ילדים, הורים ומורים? נסקור מספר טיפים עיקריים להורה הגאה בפרוס שנת הלימודים החדשה.

היו פתוחים לסקרנות כלפיכם : אפשר בשמחה לקבוע שבמרבית המקרים, המשפחה הגאה תתקל אמנם בהרבה מבטי סקרנות מלווים לא פעם בשאלות, שלעיתים יכולות להחוות חודרניות, אך התעניינות זו מגיעה מתוך רצון לדעת, להכיר ואף להתקרב. כהורים חשוב ומומלץ להגיע מוכנים לסקרנות ולחוסר הידע ולדעת שככל שתפגינו נינוחות, סבלנות וסובלנות כלפי ההתעניינות של הסביבה, כך יגדל הסיכוי לבנייה של קשרים חיוביים עם הורים אחרים ועם הצוות החינוכי. עבור מרבית ההורים ואנשי הצוות החינוכי אתם ערוץ המידע היחידי להכרת משפחות גאות וביכולתכם ליצור עבורם תהליך של למידה משמעותי מאין כמוהו. לכן, נסו לענות לכל השאלות בלי לחפש בהן דווקא ביקורתיות וחוסר קבלה ואולי אף תצליחו ליהנות מהיותכם אטרקציה.

ערכו שיחת תאום ציפיות עם הצוות החינוכי : הורים גאים רבים טרודים בשאלה כיצד יתייחס הצוות החינוכי בגן או בבית הספר למבנה המשפחתי השונה. ישנם סימנם מעודדים מהתקופה האחרונה ,כמו חוברת הסברה על משפחות חד מיניות שהופצה לצוותי גנים, שמבשרים כי השינויים במבנה המשפחה המסורתית מחלחלים גם אל מערכת החינוך, אך אין להסתמך על כך. בכדי למנוע מצבים לא נעימים, כגון מסיבת יום משפחה שבה יתעלמו כליל ממשפחות שאינן " אימא-אבא-ילד", ערכו שיחת היכרות ותאום ציפיות עם צוות הגן בתחילת השנה. שתפו אותם בחששות שלכם וברצון שלכם להתייחסות שוויונית גם למבנה המשפחה שלכם וכך תבטיחו שהנושא יהיה במודעות הצוות לאורך כל שנת הלימודים. חשוב עם זאת, שהציפיות יהיו ריאליות וייקחו בחשבון שעדיין תשומת לב מרבית תינתן למשפחות הקונבנציונליות ולא יצונזרו שירים שמדברים על "אימא" (עבור אבות הומואים) או "אבא" (עבור אימהות לסביות).

שימרו על ערוץ תקשורת קבוע עם הצוות החינוכי: עצה זו נכונה לכלל ההורים אבל חשובה במיוחד להורים במשפחות הגאות שזקוקים לשיתוף הפעולה המלא עם הצוות כדי להבטיח לילדיהם אווירה תומכת ומקבלת. שמירה על קשר רציף עם המורות והגננות יבטיח שתהיו עם יד על הדופק לגבי האופן שבו ילדיכם משתלבים במסגרת וכך תוכלו להגיב במהירות וביעילות בשיתוף הצוות לכל אירוע חריג.

גלו ערנות כלפי גילויי הומופוביה וטפלו בהם מידית: על פי רוב הורים וילדים ממשפחות חד מיניות אינם מדווחים על תגובות שליליות כלפי מבנה המשפחה שלהם מצד ילדים אחרים ומצד מורים וגננות. עם זאת, עלולים להיות גילויים של הומופוביה מוסווית יותר או פחות, במיוחד בגילאי העשרה, שיכולים להקשות. אפילו השימוש של ילדים במילה "הומו" כשם גנאי יכול לעורר תחושות אי נוחות ובושה לילדיכם. היו ערניים לילדיכם ושימו לב לתנודות משמעותיות במצב רוחם, שיכולות להעיד על קשיי התמודדות בבית הספר ואולי אף על גילויי הומופוביה. במקרים רבים גילויי הומופוביה יצרו תחושות בושה שיגרמו לילדכם להסתיר ולהכחיש את האירועים. זכרו כי האופן שבו אתם מגיבים להתנהגויות כאלה מהווה מודל עבור ילדכם. אם תגיבו באופן רופס וסלחני מדי, הילד יכול לחוש תחושות שלילות עוד יותר ולחוש כי הוא בודד במערכה. מאידך, חשוב להתחשב בתחושות הילד גם באופן התגובה שלכם ולהימנע מצעדי תגובה חריפים מדי שיכולים להקשות עליו מול חבריו. הכרחי במקרים של התנהגויות הומופוביות מצד ילדים אחרים לערב את צוות החינוכי ואת הוריהם של הילדים הפוגעים, ולנסות ולהפיק ממקרים אלה גם רווח חינוכי לכלל הילדים במסגרת, כמו פעילות הסברה על משפחות שונות ועל קהילת הלהט"ב.

לסיום, כדאי לזכור שבסופו של דבר על אף הייחודיות של משפחותינו, עיקר ההתמודדות, הן של הילדים והן של ההורים תהיה דומה להתמודדות של כלל המשפחות, וכי רב הדומה על השונה. שנת לימודים מוצלחת ופורייה לכולם!

פוסטים אחרונים
bottom of page